Thursday, December 23, 2010

Buruk Dia maka Buruklah Aku?


salam..alhamdulillah masih lagi diberi kesempatan dlm ruangan 'hati global' ni..semalam sedang asyik meneliti satu2 persatu kisah2 teladan dan tauladan, terpampang satu artikel "Buruk Dia maka Buruklah Aku"..tiba2 rasa tertarik dengan tajuk..


dipendekkan al-kisah..penganyam artikel itu menerangkan satu persatu kesalahan yang kita sendiri lakukan.yang uniknya di sini segala khilaf itu ada di depan kita sendiri.tapi kita tuding pada orang lain.awas..! biasanya apa yang kita cakap buruk kat orang lain,yang tu la akan 'jatuh' dan 'melekat' pada diri kita nanti..silap2 kita yang lagi buruk.. hati-hati..


contohnya..dalam sesebuah persahabatan,sebelum menuju kepada sebuah persahabatan yang hakiki dan sejati,kita perlu melalui pelbagai detik gusar dan ragu2.


kita selalu melemparkan kata2 ni pada orang lain


A: "Awak sabar sikit boleh tak??!"

B: *habis tu kita sendiri tu, sabar ke macam tu?hehe..kalau sabar, takkan macam tu sekali nadanya..


"Awak tau tak,saya ni dah lama tahan sabar dengan awk !!"

B: *amboi,betapa 'penyabar'nya dia..sampaikan sabarnya pun nak dibagitau..hehe..kelakar..tak perlu la nak berlagak sabar kalau kita sendiri pun cepat melatah..hiii..


kalau dah jadi macam ni,sampai bila pun hubungan tu tak dijamin boleh membuahkan hasil yang baik.mesti pengakhirannya dengan kata mudah 'selfish'.


kesimpulannya,jangan cakap orang,tengok dan cermin diri dulu..lagi selamat,jangan banyak komen.


*tengok gambar tu..kita rasa kita 'kucing' tapi rupanya 'singa'..macam mana??


Selamat Berubah! (",)

1 comment:

  1. thanks for all readers..hope giv benefits to us..insyaAllah.

    ReplyDelete